Radio SzczecinRadio Szczecin » Biznes
Autopromocja
Zobacz
Reklama
Zobacz

Systematyczne zwiększanie się zbioru informacji oraz rozwój technologii Cloud Comupting doprowadziły do powstania Big Data – ery wielkiej ilości danych. Pojawia się zatem pytanie – jakim wyzwaniem jest Big Data dla współczesnej nauki i biznesu?
Systematyczne zwiększanie się zbioru informacji oraz rozwój technologii Cloud Comupting doprowadziły do powstania Big Data – ery wielkiej ilości danych. Pojawia się zatem pytanie – jakim wyzwaniem jest Big Data dla współczesnej nauki i biznesu?
Z analiz wynika, że do 2003 roku zostało wyprodukowanych około pięć eksabajtów danych. Obecnie, taka ilość informacji powstaje średnio co dwa dni. Szacuje się też, że liczba danych gromadzonych w biznesie przyrasta rocznie o 50 procent.
Systematyczne zwiększanie się zbioru informacji oraz rozwój technologii Cloud Comupting doprowadziły do powstania Big Data – ery wielkiej ilości danych. Pojawia się zatem pytanie – jakim wyzwaniem jest Big Data dla współczesnej nauki i biznesu?

Big Data to całkiem niedawno przyjęta nazwa do określenia technologii związanych z obsługą dużych ilości niestrukturalnych danych. Technologie te są obecne na rynku już od wielu lat, ale właśnie od zeszłego roku przeżywają swój rozkwit związany z eksplozją social media – opowiada Agnieszka Zdębiak, software designer, założycielki firmy BigBit, tworzącej aplikacje do przetwarzania danych. Często użytkownicy internetu nie zdają sobie sprawy, jak wiele wiadomości o sobie i własnych upodobaniach pozostawiają w sieci. Każde kliknięcie czy napisany komentarz to informacje, które mogą zostać wykorzystane chociażby do analizy preferencji konsumenckich.

Serwisy społecznościowe codziennie pozyskują olbrzymie ilości danych dotyczących zachowań, relacji, produktów etc. Termin Big Data jest coraz częściej kojarzony z rozwiązaniami, pozwalającymi przetwarzać takie zasoby, które szybko przyrastają i pozyskiwać z nich wartościowe dla biznesu informacje – potwierdza Michał Gryczka, specjalista ds. hurtowni danych. Nowym wyzwaniem są też dane, które przyjmują postać sieci społecznych o wielu powiązaniach i różnych formach relacji i interakcji. Problematyka przetwarzania informacji z tego zakresu dotyczy między innymi dyfuzji informacji (np. marketing wirusowy), analizy połączeń czy dynamiki tworzenia społeczności. – tłumaczy dr Jarosław Jankowski z Wydziału Informatyki Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego.

Nadchodzą zmiany
Big Data wyznacza kierunki zmian w obszarze zarządzania danymi, zaś dostępne narzędzia IT umożliwiają gromadzenie, eksplorowanie i analizowanie powiększających się zbiorów informacji. Umożliwia to firmom uzyskanie dostępu do precyzyjnych informacji o klientach, procesach i operacjach w czasie rzeczywistym, a tym samym na szybką reakcję i właściwe funkcjonowanie. Z raportu Ricoh Document Governance Index 2012 wynika, że zjawisko Big Data, ma znaczący wpływ na działalność przedsiębiorstw. 91 proc. respondentów wskazało, że największe znaczenie w zarządzaniu kluczowymi procesami biznesowymi w ich firmach miały właśnie coraz większe ilości danych.

Duże zasoby informacji to już od dawna problem nie tylko korporacji, gdyż przyczyniają się one do kreowania nowych zasileń informacyjnych w procesach decyzyjnych oraz dają też możliwość bardziej indywidualnego podejścia do klienta i personalizacji usług czy produktów. Wymaga to zmiany nastawienia i wdrażania nowych technologii, ale zauważalne jest, że obecnie firmy częściej decydują się na tworzenie działów analitycznych zorientowanych na analizy danych lub zlecanie analiz instytucjom badawczym – kontynuuje dr Jankowski.

Szanse i wyzwania
Jednym z poważniejszych zagrożeń i jednocześnie szansą jest możliwość łączenia ze sobą danych pochodzących z wielu serwisów. Dziś większość z nich ma budowę silosową, tzn. dane do nich wpływają, ale ciężko je odzyskać. Ciężko dziś bez głębszej analizy przewidzieć jakie będzie to miało konsekwencje. Na pewno internet będzie wiedział o nas jeszcze więcej – mówi Michał Gryczka. A jakie wyzwania stawia Big Data przed nauką? Aktualne trendy badawcze powiązane są z analizami sieci społecznych, analizami zbiorów tekstowych pod kątem wyrażania emocji (tzw. analiza sentymentu).

Gdy rozwiązane zostają problemy analizy danych statycznych, okazuje się że dane ewoluują w czasie i trzeba uwzględnić ich dynamikę i potrzebne są badania uwzględniające wielowarstwowość sieci społecznych. Z całą pewnością - w tym obszarze tak szybko wyzwań nie zabraknie – przekonuje dr Jankowski z Wydziału Informatyki ZUT.

Artykuł został przygotowany w ramach kampanii "ICT LAB-MARKET – od wynalazku do produktu" współfinansowanej ze środków Unii Eurpejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kampania prowadzona jest przez firmę promocyjną GOS Polska Sp. z o. o. ( www.gos-polska.pl ) w partnerstwie z Technoparkiem Pomerania ( www.technopark-pomerania.pl ).

Więcej ciekawych informacji o wspieraniu innowacyjnego biznesu oraz rozwoju branży IT można znaleźć na stronie www.ictlabmarket.spnt.pl.
Jakim wyzwaniem jest Big Data dla współczesnej nauki i biznesu? Relacja Andrzeja Kutysa.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

Autopromocja
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty